Sala ta de fitness in Timisoara

Carbohidratii = energie

Toti au vazut la televizor reclame cu mancaruri, bauturi si prajituri ce promoveaza calorii putine. Uneori insa avem nevoie de un surplus de energie. Mai ales atunci cand facem sport.

Carbohidratii sunt descopusi de corpul nostru in zaharuri simple. Sunt ulterior stocati in organism sub forma de glicogen. Un fel de baterie biologica ce stocheaza energia pentru a o folosi atunci cand avem nevoie de ea.

Aportul prea mare de carbohidrati nu este sanatos. Va trebuii sa consumam la fel de mult cat mancam, altfel, ne vom ingrasa cu siguranta! Totusi antrenamentele intense necesita cantitati mari de calorii. Trebuie sa avem grija si sa incercam sa mentinem un echilibru intre aportul de calorii si miscare sau sport.

Exista doua feluri de carbohidrati:

Carbohidrati simpli

  • Mai sunt numiti si zaharuri simple. E cam ceea ce gasim intr-un cub sau lingura de zahar.
  • Zaharul rafinat face parte din aceasta categorie. De exemplu daca mancam o bomboana, putem spune linistiti ca ceea ce bagam in noi sunt carbohidrati simpli.
  • Mai exista si alte surse de hrana ce contin acesti carbohidrati simpli.
  • Fructele si laptele pot fi un exemplu de carbohidrati simpli dar si sanatosi.
  • Este de preferat sa facem aportul de zaharuri simpli din ele. Datorita simplului fapt ca acestea mai contin compusi benefici organismului. Cum ar fi fibrele si vitaminele.

Carbohidratii complexi

  • Se gasesc in genul de produse, ca cerealele. De exemplu in grau, biscuiti, paste fainoase si orez. Ca si carbohidratii simpli unii sunt mai bun de consumat decat alti.
  • Faina de grau, orezul alb, sunt procesate, ceea ce reduce din nutriente, cum ar fi fibrele. Totusi ele inca mai contin minerale si vitamine.
  • Cerealele neprocesate contin inca fibre ceea ce ajuta la functionarea aparatului digestiv.
  • Fibrele sunt satioase. Te fac sa te simti plin. Ceea ce automat duce la un aport mai redus de mancare.
  • Asta explica de ce un castron de cereale te face sa te simti mai satul decat o bomboana pe bat si totusi ele au la fel de multe calorii.

Procesul de absorbtie a carbohidratilor

Cand consumam carbohidrati, corpul ii descompune in zaharuri simple, ce sunt absorbite in sange.
Cand nivelul glucidelor creste -zaharu ce se afla in sange-, corpul produce insulina in pancreas.
Aceasta e folosita pentru a transporta glucidele din sange in celule, unde ulterior sunt “arse” cand nevoia de energie creste.

Diferenta intre carbohidratii simpli si cei complexi

In cazul carbohidratilor simpli procesul are loc rapid. Adica corpul absoarbe mai repede carbohidrati simpli, dar ii si arde la fel de repede.
Carbohidrati complexi in schimb au o rata de conversie mai inceata. Ei ard mai incet. Deci dureaza mai mult.

Pentru a mentine un echilibru, trebuie sa ne incorporam in dieta, atat carbohidrati simpli cat si cei complexi. Tot ce trebuie sa facem e sa consumam cat mai mult, carbohidrati sanatosi.

Lista de carbohidrati sanatosi:

  • Legume crude si usor gatite
  • Fasole, nuci si seminte
  • Cereale integrale
  • Fructe proaspete
  • Lactate slabe in grasimi

 

Carbohidratii sanatosi ajuta la:

  • Slabit, Da da, la slabit!
  • la nivele de colesterol mai scazute,
  • previne constipatia,
  • reduce nivelul trigliceridelor (grasimile din sange),
  • scot toxinele din corp,
  • previn si chiar vindeca diabetul,
  • mentin un nivel optim al glicemiei (zaharul din sange),
  • scade posibilitatea unei boli la inima si
  • nu in ultimul rand mentin nivelul energetic ridicat.

Toate acestea se intampla datorita faptului, ca atunci cand consumam carbohidrati sanatosi, corpul tinde sa nu mai depoziteze energie sub forma de grasimi.

Ce e de stiut cand vine vorba de carhohidrati si sport?

  • Mancati bine cu 2-3 ore inainte de a face o sesiune de antrenamente. Astfel ii veti oferii corpului suficient de mult timp pentru a umple resursele de glicogen (bateria biologica)
  • Dupa antrenamente aceste resurse sunt epuizate. Corpul incepe sa consume si din proteine (muschi) nu doar din grasimi. Aportul unor carbohidratii complexi dupa terminarea antrenamentelor e deci recomandat.
  • Mesele dese de pana la 5-6 ori pe zi impreuna cu o activitate sportiva, reduce depozitul de grasimi.
  • Cand nu avem timp sa mancam cu suficient de mult timp inainte de antrenament, carbohidrati simplii pot fi folositi pentru un boost de energie dar…
  • Incercati sa consumati mai multi carbohidrati sanatosi.
  • Nu e de ajuns sa consumati carbohidrati sanatosi pentru o silueta de invidiat. Sportul isi are rolul lui.